środa, 28 marca 2018

Wywiad z Frankiem

Obserwuję przygotowania do Światowego Dnia Świadomości Autyzmu wśród dorosłych osób autystycznych - m.in. powstanie na FB strony Jasna Strona Spektrum, wydarzenie Fundacji Prodeste - oddam głos osobie ze spektrum autyzmu, i pomyślałam dziś sobie...a może tak oddać głos Frankowi - najważniejszej w naszym życiu osobie ze spektrum? Nie zastanawiając zbyt długo zaprosiłam dziecię do rozmowy, włączyłam dyktafon i...voila.
(Dyktafon dlatego, że myśli Frankowe często dość pokrętnymi ścieżkami, jak dla mnie, chadzają, a bardzo mi zależało na tym, aby żadnej jego wypowiedzi nie przekręcić).
Zapraszam Was do lektury.

- Ja chcę obejrzeć głupotki.
- A ja się pytam, czy chcesz ze mną porozmawiać.
- Nie.
- No przestań! Obiecałeś że odpowiesz na jedno moje pytanie.
- Tak.
- Dobra. To powiedz mi Franek, czy ty wiesz, co to jest autyzm.
- To jest taki autyzm, który myśli.
- To jest taki autyzm, który myśli?
- Tak. 
- Ale co to w ogóle jest?
- To jest autyzm. (śmiech)


- No ale co to jest, Franku?
- Myślenie.
- Myślenie? A jakie myślenie?
- Elektroniczne.
- A kto tak myśli elektronicznie?
- Takie cyfrowe myśli.
[...] 
- Kiedy będzie koniec?
- Franko, jeszcze chwila. Skup się. Powiedz mi, co to znaczy, jak jakiś człowiek jest autystyczny?
- Wesoły.
- I jaki jeszcze?
- Uśmiechnięty.
- A ty masz autyzm?
- Mam.
- A skąd wiesz?
- Oglądam katastrofy.
- Franek! (mój śmiech) Pytam skąd wiesz, że masz autyzm.
- Myślę.
- Ale co myślisz?
- Jak prawdziwy autyzma.
- Jak prawdziwy autyzma? No ty jesteś po prostu mistrzem... Franko, ale skąd wiesz, że masz autyzm?
- W głowie mam.
- A skąd wiesz, że masz go w głowie?
- Bo jestem dobrym człowiekiem.
- Pewnie, że jesteś dobrym człowiekiem.
(Tu znowu chwila na wygłupy)
- Franko, odpowiedz mi tylko jeszcze na jedno pytanie: skąd wiesz, że masz autyzm w głowie?
- Mam autyzm w głowie, jestem dobrym człowiekiem i myślę.
(Przyjęłam do wiadomości i nie drążyłam dalej)
- A jaki jest człowiek, który ma autyzm?
- Mądry człowiek. Dobry. Wesoły. Uśmiechnięty. 
- A ma jakieś negatywne cechy?
- Uśmiech ma.
- Negatywna cecha to znaczy coś niefajnego.
- Niefajna syrena jest.
- Ale ja się pytam, czy taki człowiek, który ma autyzm jest niefajny (śmiech mój). Co jest niefajnego w człowieku z autyzmem?
- Krzyk.
- Aaaaaaaa. A ty krzyczysz czasem?
- Taaaaaaaaaak.
- A dlaczego?
- Bo Karol biega.
- I musisz wtedy krzyczeć? Nie możesz powiedzieć 'Karol nie biegaj'? Przecież to jest prostsze?
- Tak.
- To powiedz mi jeszcze, czy ty chciałbyś być człowiekiem, który nie ma autyzmu?
- Mam autyzm.
- A co fajnego daje ci autyzm?
- Oglądam katastrofy.
- A oglądanie katastrof jest takie fajne?
- Taaaaaaaaak!
- A ty wiesz, że ktoś cię kocha?
- Tak.
- A kto?
- Mama. Tata. Natalka. Boluś.
- Dobra, już cię dalej nie męczę. Uciekaj. I buziaka, panie Franciszku proszę.
(cmok)

****
Rozmowa odbyła się w dniu dzisiejszym, krótko przed godz. 17. Franko ma 8 lat i 7 miesięcy.
Jestem TAKA dumna z mojego dziecka!

22 komentarze:

  1. Cudny i mądry - tak życiowo - i jak każdy facet - niby odpowiada wprost, ale... :) Cieplutkie pozdrowienia z Olsztyna

    OdpowiedzUsuń
  2. Franciszku, jesteś niesamowicie fajnym człowiekiem z Autyzmem👍 i powiem Ci, ze ja uwielbiam to piękno,które w sobie masz i które obserwuje również u mojej Mai i znanych mi Osób z Autyzmem.Od tego są same zalety(jak to mawia Jaś Gawroński)💕💗💪.Pozdrawiamy serdecznie z Olsztyna Ciebie i Twoją Rodzinkę 😍

    OdpowiedzUsuń
  3. Mądry chłopiec! Jestem taka dumna, że go znam, chociaż tylko wirtualnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajnie wyszło, świetny wywiad :)
    Wysyłam pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super sprawa! Prosze pozdrowić malucha :)

    OdpowiedzUsuń
  6. super sobie poradził chłopak, mądrala :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny wywiad. Widać że kumaty chłopak, nie poddający się. I takie cechy są najlepsze. Pozdrawiam go serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Osoba przeprowadzająca wywiad pewnie była zaskoczona rezolutnością młodego :)
    Fajnie wyszło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tą osobą byłam ja.
      I tak - byłąm zaskoczona. Ogrrrromnie.
      :)

      Usuń
  9. Już widać że będzie z niego porządny człowiek :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Widać, że Franek jest mądrym chłopcem. Jest świadomy swojej choroby i się jej nie boi

    OdpowiedzUsuń
  11. Mały sobie super poradził!! Pozdrawiam Franka :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Franek jest dzielny! Zawsze o tym pamiętajmy :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale jestem pozytywnie zaskoczony tym jak sobie poradził z wywiadem, super :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kochani, bardzo Wam dziękuję za wszystkie komentarze.
    Wierzę, że kiedyś Franko wszystkie je przeczyta.
    Ściskam Was mocno :*

    OdpowiedzUsuń
  15. niesamowite jakie odpowiedzi Franka! świetnie!
    pozdrawiam
    ivonesca

    OdpowiedzUsuń
  16. A ja jestem wzruszona bo często dorośli nie mają takiej świadomości siebie jak niespełna 9 chłopiec. Chylę czoło przed mądrą mamą. Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  17. A ja jestem wzruszona bo często dorośli nie mają takiej świadomości siebie jak niespełna 9letni chłopiec. Chylę czoło przed mądrą mamą. Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak to się czyta, aż się buzia śmieje od ucha do ucha 💗 Franus cudnie!!!

    OdpowiedzUsuń
  19. It was an amazing article.Thanks a lot for providing us this useful article with us

    OdpowiedzUsuń

Drogi Anonimowy Gościu,
bardzo proszę, podpisz swój komentarz swoim imieniem, aby łatwiej było mi na niego odpowiedzieć.
Dziękuję